Thursday 10 July 2014

An outsider will always be an outsider

          Hurm...Ni pendapat aku la kan pasal satu kisah yg aku baca kat forum. Tapi lupa nak tepek link. Nantilah kalau jumpa aku tepek balik. Lebih kurang mcm ni lah kisahnya :

          Kalau kita ada masalah rumahtangga, org yg patut kita rujuk mestilah mak ayah kita dan pil kita kan. Sbb kata org, org2 tua lebih banyak makan garam. Tapi adakah sbb depa lebih banyak makan garam, semua nasihat atau perbuatan depa adalah betul? Aku faham kekecewaan seorang menantu yg mengharapkan seorang mil menasihati anak lelakinya (si suami) untuk berubah, tapi mil ambil pendekatan tak nak masuk campur dengan alasan tak mahu anak dia jadi anak derhaka (sebab anak dah ckp jangan masuk campur urusan rumahtangga dia). Siap nasihatkan menantu untuk minta fasakh kalau dah tak tahan. Padahal anak dia yang nak ceraikan isteri pada mulanya sebab dah tak bahagia.

          Rasa2 mcm tak patut la seseorang yang boleh diharapkan untuk membetulkan anak ambil pendekatan macam tu kan. Adakah sebab perkara ni terjadi bukan pada anak perempuan sendiri, kita tak nak bantu menantu kita? Kalau Allah uji pada anak kita, agak-agak sakit tak hati kita kalau anak kita mengadu suami layan macam orang gaji? Dah la suami tak ambil peduli pasal susah and sakit isteri, isteri plak asyik kena marah je kalau buat silap sikit pun. Suami tak suka layan isteri baik2. Suami sendiri tidak berusaha nak membahagiakan keluarga sebab banyak lepas tangan lepas tu sibuk cakap tak bahagia dengan isteri. Agak2 boleh sabar ke kalau jadi kat anak perempuan kita?

          Sebab tu aku rasa an outsider will always be an outsider. Betul dalam Islam kita kena anggap keluarga mertua macam keluarga kita, tapi boleh ke? If aku dlm situasi si isteri tadi, aku rasa aku tak dapat nak maafkan mil aku. Sbb sure aku mengharapkan pertolongan dia sbb dia mak suami so dia je la harapan aku nak menegur suami. Tapi kalau dia pun tak nak masuk campur, aku rasa macam dia tak kisah la anak dia layan aku macam mana pun.

          Betul juga la kan apa yang aku tulis sebelum ni. Menantu tetap orang luar...
         

No comments:

Post a Comment

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...