Monday 8 December 2014

Kemaafan Dendam Yang Terindah

          Ni tajuk lagu kan. Lagu sapa eh rasa macam lagu Aisyah je. Tapi aku tak tau pun lirik lagu ni macam mana, dan maybe takde kena mengena pun entry ni dengan tajuk ni

          Pernah tak korang alami situasi di mana korang dah berbaik dengan orang yang buat hal dengan korang, tapi korang tak boleh nak maafkan dia dan korang selalu berdoa semoga Allah balas perbuatan diaorang ke atas korang? Kalau pernah, maknanya aku tak keseoranganlah kan.

          Selepas apa yang berlaku, walaupun aku dan insan-insan ni baik di depan, tapi demi Allah aku belum nak maafkan diaorang kerana mengadili aku seakan-akan aku yang bersalah, sedangkan orang yang bersalah tidak ditegur. Malah ada yang lebih suka kepada kehancuran aku daripada nak menasihati orang yang bagi aku punca kepada masalah ini. Malah setiap kali solat, aku berdoa semoga Allah balas segala perbuatan dan umpatan diorang kepada aku.

          Memang aku baik di hadapan mereka, dan aku takde memburukkan mereka kat belakang aku, tapi sumpah aku tak maafkan mereka. Maybe aku pun ada salah, cuma aku tak sangka segala kemesraan dulu cuma lakonan je. Di belakang aku, rupanya ramai yang pandang slack kat aku. Sombong? Tanyalah sedara mara aku, jiran terdekat aku, kawan-kawan aku macam mana aku ni sombong or peramah...

          Memang hidup lebih bahagia jika kita dapat maafkan kesalahan orang yang menganiyai kita, tapi aku memang tak rasa nak maafkan. Selama ni aku tak pernah cerita kat sapa-sapa (maybe kat kawan baik aku je kot), so orang tak percaya apa yang aku alami. Bagi orang-orang ni, akulah yang buruk. Akulah yang sombong. Allah je tahu apa yang aku alami dan rasa.

          Hidup ini singkat je. Aku memang tak nak fikir apa-apa dah selain nak gembirakan anak-anak, diri sendiri dan suami. So, siapa-siapa yang aniya aku secara sengaja atau tak, memang aku tak leh nak maafkan tapi aku takdelah sampai nak bomohkan korang plak (walaupun ada juga setan yang mandremkan aku dengan suami aku). Setan lah tu sebab setan je yang buat kerja-kerja gini.

          Sesungguhnya aku tahu hanya Allah yang tidak akan memungkiri janji-Nya...

         

No comments:

Post a Comment

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...