Sunday 24 November 2013

Kisah Aku dan Trench Coat Habibi by Alkenali


Sapa pernah tengok cerita ni angkat tangan? (macam la ada orang baca blog ni). Rasanya satu Malaysia pernah dilanda demam drama ni sekitar tahun 2002. Cerita ni la yang mula-mula meletup lalu mencetuskan fenomena K-POP hari ni.

Hari ni aku bukan nak cerita pasal drama Winter Sonata ni, tapi aku nak bercerita pasal trench coat. Drama ni la yang mula-mula buat aku jatuh hati dengan trench coat. Rasa sungguh stylo, tapi disebabkan beberapa faktor, memang aku hanya mampu memendam rasa je la kan... Antaranya :

1. Masa ni belajar lagi (nak makan pun kais pagi, kais petang, inikan nak beli coat)
2. Tiada niat untuk ke Korea atau negara 4 musim (nak ajak mak ke Genting dengan Cameron Hihgland pun asyik kena cantas je
3. Malaysia ni panas kot... Tak kan nak pakai coat ke kelas atau jalan-jalan

So, terpaksala aku pendamkan hajat di hati sehinggalah awal tahun 2013. Masa ni sibuk dengan fb tapi lebih kepada mengintai on9 store. Ngee... Suatu hari, aku terserempak dengan fb :


Terus jatuh cinta... Lawa-lawa sungguh koleksi dia. Habibi by Alkenali menggunakan material cotton dan cotton polyester yang sesuai digayakan dengan cuaca di Malaysia. Ni koleksi pertama aku.


Aku yang tengah tu. Aku pakai trench coat casual navy blue. Gambar tak jelas. Kalau kat fb dia, ni gambar sebenar


Lawa kan... Mula-mula nak beli, takut juga sebab takut panas. Maklumlah aku kan mengajar. Kelas pula takde aircond. So fikir banyak kali juga nak beli. Tapi sebab impian nak pakai trench coat tu tak pernah padam, aku nekad je la beli. Alhamdulillah, aku rasa trench coat ni memang selesa la. Kiranya boleh pakai ke kelas, dan kalau keluar lunch tu, takdela rasa panas berketak-ketak. Lagi satu, trench coat ni kain dia takdela tebal (sebab tu tak panas), tapi ia tidak menampakkan bentuk badan kita. So confident la nak berdepan dengan student kan. Sebab tu husband kata "ok" untuk jenama ni.



Mahal? Murah dan mahal tu rasanya subjektif kan. Kalau tengok design, cara jahitan, rasanya harga dia berpatutan. Kalau rasa mahal lagi, tunggu dia buat sale. Kadang-kadang sale up to 50%, so masa ni la nak kumpul buat koleksi kan... Aku pun kumpul masa dia buat jualan. Hasilnya : 


Cukup nak pakai pergi kelas kan... Yang bawah tu kita panggil as 3Q. Lebih kurang coat juga cuma lebih pendek. Aku pakai saiz M (tinggi 151cm berat 50kg). Habibi menyediakan saiz daripada S kepada 6XL (36-52). 

Butik Habibi by Alkenali ni terletak di Seksyen 7, Shah Alam. Atau boleh ke website www.habibi.com.my. Selain Trench Coat dan 3Q, ada juga jubah, blouse, palazo, dan shawl. Staf-staf kat sini pun peramah. Kalau rasa blur, minta pandangan diaorang Insya Allah diaorang akan bantu. Takdela macam sesetengah butik tu kita tanya pun jawab macam nak tak nak je.

Insya Allah bonus tahun depan, akan ku jejak butik ni lagi...






No comments:

Post a Comment

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...