Wednesday 16 October 2013

Scoliosis Part 2

          Ok, ini sambungan pasal anak sedara husband yg ada scoliosis. Aku beruntung ada abang dan sister in law yg keje sebagai doktor. Apa-apa penyakit, aku boleh tanya depa je. Bukan ler nak kata tak percaya cakap doktor-doktor lain, cuma kadang-kadang kita blur bila berhadapan dengan doktor. So bila balik baru teringat nak tanya itu ini. Jadi, aku boleh call/sms/whatssap je Abang Chik aku.

          Adani ni, seingat aku la dia lambat berjalan. So kena refer ke Hospital Putrajaya. Start refer tu bila umur dia setahun. Baru-baru ni masa birthday dia yang ke-2, baru la doktor sahkan dia mengidap scoliosis. Patut la sejak akhir-akhir ni, aku perasan badan dia senget sebelah bila aku mandikan dia. Bahu dia pun tinggi sebelah.

          
Ni gambar2 x-ray dia. Obvious kan tulang belakang dia bengkok...





Ni gambar dia. Masa aku snap ni, memang dia berdiri tegak je. Bukan dibuat-buat. Kalau tak pakai baju, lagi nampak ni...




Ni pakar rujuk aku :



          Aku sebenarnya tak berani nak tanya kak ipar aku banyak-banyak pasal ni sebab aku takut dia sedih. Ye la...Anak aku pun pernah sakit so aku paham perasaan seorang ibu ni macam mana bila anak dia sakit. Aku lebih suka tanya mak mertua aku. Sekarang ni dia tengah buat terapi (tapi terapi ni bukan untuk scoliosis rasanya, cuma nak membantu dia mengkoordinasi badan kut. Rasanyalah...). 

          Abang aku tak bagi kitaorang bawa berurut. Tapi rasanya kalau tak cakap pun, kitaorang tak berani bawa. Tulang belakang kut. Takut la jadi apa-apa kan...Maybe doktor akan advice untuk pakai body braces supaya bengkok tu dapat dikurangkan. Semalam pergi beraya rumah adik aku, dia cakap masa dia kursus pun, penceramah dia citer anak dia ada scoliosis dan dah bengkok 58 degree. Dah kena buat operation, tapi on that day nak operate, pakar sahkan anak dia ada masalah lain pula...

          Hari tu diaorang call husband minta tolong tanya abang aku nak refer mana, coz doktor pakar kat Putrajaya tu tak berani nak handle kes ni sebab takde pengalaman nak handle untuk kanak-kanak. So either PPUKM dengan PPUM, abang aku kata dua-dua ok, cuma daripada segi kos, maybe kat PPUKM tu lebih rendah kot. Lagipun Kota Warisan dengan PPUKM lagi senang nak pergi kot daripada PPUM.

          Tengok la macam mana follow up nanti aku update lagi.....

          

No comments:

Post a Comment

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...