Thursday 22 August 2013

Sapa la yang tak de keje ni???

Sapa la yang tak de keje ni???


          Semlm masa aku tengah memasak, member whatssap geng online buyer memaklumkan benda ni. Hui...mujur tak kena pisau masa potong bawang. 20% muka for 7 years? Mampuih tak pakai keta la aku sampai tahun 2020. Let's say la nak beli vios yang lowest spec tu kena ada dalam RM14K untuk downpayment. Sebelum ni 10% dalam RM7K++ je kan...Hui...Tu keta import yg paling biasa la kot. So nak sambaq Mazda3, berapa nak kumpul muka? RM26K? Mampuih la.....
     
          Aku pun rasa macam rumor gak tapi mulut aku dok pot pet pot pet kat husband (sorry dear). Aku macam 50-50 la kalau betul sebab aku pasti jika langkah ini dilaksanakan, kadar hutang isi rumah akan terkawal. Orang akan beli kereta betul2 ikut kemampuan (maknanya akan ambil kereta yang betul2 mampu dibayar, bukan yang agak2 boleh nak bayar).

          Gila ko...Kerani pun pakai grand livina, vios...Aku ngan husband dok pakai lagi proton tahun 1999 (dah itu je yang aku mampu).  Mil penah citer kat tempat keje dia kerani baru2 keje pun beli vios kat tempat dia keje. Aku yang dah keje 8 tahun pun pikir 80 kali nak beli vios. Tapi duit dia lantak p dia la kan...

          Err berbalik pada isu tadi, so pasni orang akan berpikir la kan nak beli keta. Kalau orang yang kaya-kaya sikit, takde masalah just kumpul 20% and pi la beli. Tapi kalau interest rate sama, aku rasa x adil la. Kalau interest rate turun sampai jadi 1%, baru la best kan.

         Ni aku amik kat fb ya quote " kadar individu yang diisytiharkan bankrap pada tahun 2012 ialah 19,575 ataupun 53 orang sehari dalam setahun, di mana 50% adalah dari golongan berumur 25-44 tahun. Jumlah individu yang bankrap dari tahun 2007 sehingga 2013 adalah 245,000 orang yang mana faktor utamanya adalah disebabkan oleh kegagalan untuk membayar pinjaman (hutang)." unquote. Menurut BNM 64% hutang isi rumah melibatkan rumah dan kereta.

          53 orang bankrap sehari? Takutnya. Apa2 pun aku bersyukur la isu keta ni hanya khabar angin saja. Biasa la orang Msia kan suka je khabar angin ni. Share kat fb pastu yang like pakat2 ler tambah saham kat SANA kan...

No comments:

Post a Comment

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...