Friday 27 September 2013

Haji Bakhil

          Tetiba nak menulis kisah orang bakhil. Sebab dalam hidup aku (di ofis, family aku takde yang bakhil), ada la beberapa orang yang spotted kedekut. Ok, aku paham kalau nak jimat, tapi jangan tunjuk sangan penjimatan kat tu sampai satu tahap orang nampak ko kedekut boleh tak?

         Aku tingat cousin aku yang tak pernah berkira pasal duit, makin murah plak rezeki dia. Bila dating ngan dia (kisah lama), dia yang keluarkan belanja padahal sama-sama belajar lagi. Sorang kat KuITTHO, sorang kat UTM Skudai. Bila aku turun JB, dia sponsor everything la. Bila aku tanya, dia jawab senang je "aku belanja la semua ni kalau aku simpan2 pun habis gak. Lgpun insyaallah ada rezeki lain". Gamble je dia jawab, tapi betul la dia memang sentiasa berduit je

        Jenis-jenis pengekedekut (spotted and ex-spotted)

Person #1 - Jenis bawa anak gi ofis

          Boleh tak kau jangan selfish sangat sampai heret anak kau ke ofis? Tak kan la belajar ada degree masters masing-masing tak boleh nak bezakan ofis dengan rumah pengasuh. Gaji riban riban, keta tak nak kalah, tapi bab hantar anak pengasuh, culas. Aku paham la kalau anak demam nak memerap je dengan kita, atau pengasuh cuti. Ini tak, almost tiap-tiap petang bawa anak. Aku kisah sebab jenis tak pandai nak jaga anak. Mak wat keje sendiri, anak dibiarkan jalan-jalan kat meja orang. Lagi skait hati, kalau kita makan, anak dia macam dekat-dekat sebab nak tumpang. Bukan ler aku ni kedekut sampai budak pun aku berkira. Tapi aku geram sebab mak dia boleh wat keje, aku plak kena menyuapkan anak dia makan. Hoih... Aku pun banyak keje lain weh.

          Pastu, anak bising. Lari lari dalam ofis, Serius tensen tau. Sekali sekali aku boleh terima. Kalau hari-hari? Aku tak tau alasan tak nak g hantar tu. Selalunya guna alasan anak tak nak g umah pengasuh. So???Nak ikut je permintaan anak tu. Sofia tu pun, asyik la nak ikut aku g ofis, tapi aku memang jarang nak bawa sebab aku tak nak ganggu officemate. Bengkek pula bila ofismate buat...

          Bukan apa tu...Rasanya masing-masing berkira duit nak hantar pengasuh dan duit minyak. Padahal gaji beribu.

Person #2 - jenis keluar ngan kawan2 tak pernah offer naik kereta sendiri

          Kerajaan galakkan car pool kan. So sekali sekala keluar bfast kat luar, apa la salahnya gilir gilir kereta. Ini tak, kalau ada 5 orang kawan, asyik turn 4 orang je. Yg lagi sorang tu, tak pernahnya nak offer kereta dia. Berkira sungguh...

          Aku pernah alami benda ni suatu masa dulu. Bila nak kuar bfast, aku perasan sorang member ni, tak pernah offer kereta dia. Lagi sadis, daripada dalam ofis, iya iya nak naik kereta dia (atas permintaan kawan2, ye la masing2 nak juga naik kereta orang lain kan), tetiba, sampai kat parking, dia turn nak naik kereta lain. Huh...serius kedekut minyak ni

Person #3 - tumpang jamuan orang

          Ni pun kategori bakhil gak kot. Haiya...Kau naik pangkat, nak celebrate pun, agak-agak la kan. Jangan la minta semua orang bawa makanan konon  nak portluck. Pdhal niat kau nak celebrate sebab kau naik pangkat. Kot ye pun takde duit, buat masa kau dapat elaun memangku...

          Lagi satu, kalau nak buat portluck, dan kau dah tau nak kena bawa apa, boleh tak kau bawa sajian lengkap. Contohnya sate. Tak kan la kau nak bawa sate je, bawa la nasi impit, timun, bawang. Paling sadis, kalau nak jimat sangat pun, cakap awal-awal kau bawa sate je. Ni tak, boleh pula nak tumpang group lain yang nak bawa lontong (tumpang nasi impit). Dah sah-sah kumpulan tu punya nasi impit nak dimakan dengan kuah lontong. Gila kedekut...

Person #4 - bawa anak beranak dok bilik masa kursus, bilik share dengan kawan

          Ni aku tak pernah kena. Tapi pernah kena kat kawan aku. Gila ah...Dah tentu satu bilik share 2 orang kalau kena gi meeting atau kursus (gred 41), kau duduk je la dengan kawan kau. Kenapa nak angkut laki kau, sekali ngan anak-anak dan bibik duduk sekali. Pastu cakap konon konon kau rasa bersalah, tapi kau still buat. Adoi, kalau nak berangkut, tempah la bilik sendiri. Pastu nak bawa satu kampung pun xpe. Angkut ayam itik sekali. Ni tak, bersumbat reramai dalam bilik tu

          Mujur tak jadi kat aku, kut tak, aku bgtau je urusetia tu. Samada bagi bilik lain kat aku, atau minta kawan aku keluarkan isi rumah dia daripada bilik tu. Tensen woo...Balik kursus/meeting penat-penat nak rehat kat bilik bising dan sesak lak plak. Ni kategori kedekut+selfish


          Aku paham la berjimat tu amalan mulia. TAPI boleh tak berjimat dan tak menyusahkan orang.


Simpan-simpan...Lama-lama kaya



* Tagline aku "THERE SHOULD BE A LINE BETWEEN JIMAT AND KEDEKUT"


1 comment:

  1. :)
    nnt free singgahlah blog noly ye
    www.nolyanna.blogspot.com

    ReplyDelete

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...