Friday 6 September 2013

Manusia dan badan (tapi badan orang lain)

          BUZYBODY!!! Gelaran yang paling tepat untuk sesetengah orang yang sibuk hal orang lain. Aku sebenarnya paham je kalau sikit2 nak buzybody sebab aku pun macam tu, tapi aku tak faham ada orang yang siap boleh kira-kira bajet untuk orang lain. Haaaa.....Ada orang yang aku jumpa jenis yang memandang rendah kat orang lain macamkan kau sorang je yang kaya di donia ini.

          Kenapa bila orang dapat sesuatu, dia selalu pikir dia je yang boleh ada atau beli benda tu. Siap boleh pikir plak konon2 macam gaji dia tinggi sikit, dah orang yang gaji rendah tak mampu beli . Aku berpegang pada kata blogger blog Greenapple, tiada istilah tak mampu, yang ada belum mampu saja. Dan kadang-kadang apa yang kita ada / beli, orang lain pun mampu cuma dia tak nak beli sebab minat manusia ni lain.

          Contohnya, A suka tudung Fareeda, B suka barang kemas...Kenapa bila A beli tudung fareeda, B perlekehkan baik beli barang kemas daripada tudung. Kita tak tau maybe A tak suka barang kemas...Dia suka platinum ke...PANDORA ke (cheh...nampak sangat gila Pandora aku ni). Atau pun A dengki kat B sebab dia banyak koleksi barang kemas. Maybe husband B hadiahkan sebab gaji husband dia besar. Pendek kata, kita tak tau susah senang orang jadi jangan pandang orang ni tak mampu nak lawan kita...

          Contoh, kita boleh beli baju RM250, kita rasa orang lain tak mampu beli. Tapi kita tak tau orang tu minat dia suka jalan2...makan...suka benda lain, jadi dia tak nak mengabiskan duit dia untuk baju. Ada je orang macam ni kan (aku tau sebab aku suka baca forum dan blog orang dan kadang2 jadi kat aku atau orang2 sekeliling aku)

          Dulu aku beli rumah besar, orang2 pelik ramai tanya aku ada bisnes ke? Aku tolong bisnes orang (beli on9) ada la...Tapi orang tak tau aku jual Kembara aku nak beli rumah tu, orang tak tau kereta husband aku tu monthly dalam RM3++.++ je. So, sama gak kan aku spend duit macam orang lain. Orang lain masing2 ada kereta 2 biji, maybe kereta dia dua biji dah sama harga rumah aku sebulan.

          So, pesanan untuk diri sendiri, ukurlah baju dan kerak badan sendiri. Jangan dok sibuk tengok kerak orang je tebal ke nipis ke..Pandai2 la dia nak bersihkan tiap2 bulan. Tak payah sibuk nak tengok badan orang lain ye Cik Maz...

2 comments:

  1. aku sokong hang...hehehe gaji sama kut..jd pembahagian duit tu je yg membezakan...jd xde istilah mampu ke tak mampu....

    ReplyDelete
  2. Betul. Tapi gaji aku kecik je. Hehe...Tapi alhamdulillah masih mampu ler nak bertahan

    ReplyDelete

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...