Tuesday 23 October 2018

Siri Seram Maz - Sanggul Puaka

          Bulan 8 baru ni, Cikgu Roby selaku guru tabika Qai minta dicarikan cucuk sanggul untuk Qai sebab masa perbarisan Qai kena bawa sepanduk. Oh mama was so excited okayh. Beria-beria aku survey tempat mana ada sewa cucuk sanggul. Tapi bila fikir-fikir rasa macam nak beli je since satu cucuk sanggul tu agak boleh tahan juga lah harganya, aku masuk Carousell je cari prelove. 

          Kebetulan adalah terjumpa satu sanggul lintang ni. Harga seller letak RM90 sekali pos. Ku offer RM80 seller setuju then bertukarlah tangan. Masa mula-mula sampai, memang cantik sangat aku rasa sanggul tu.

Sanggul Puaka

          Mula-mula sampai dan unboxing, memang hati aku macam ada rasa terdetik tapi tak tau sebab apa. Nak kata sebab seram pun tak, cuma sepintas lalu je la rasa sedemikian. Aku simpan dalam box sebab tak nak anak-anak main, then letak dalam stor

         Sejak hari tu, aku perasan bila aku nak buat kerja kat dapur ke....atau dalam bilik belakang nak lipat baju, aku macam rasa kadang - kadang ada kelibat melintas kat belakang. Bukan sekali dua tau tapi selalu. Kadang-kadang bila masak tu, rasa macam ada anak-anak turun dok main kat belakang tapi bila aku paling, takde pun. Tapi aku takdelah fikir apa maybe perasaan je.

          Ada satu pagi, anak-anak aku mengadu terdengar suara budak-budak ketawa dan lari di ruang tamu waktu malam. Padahal diaorang kata tv dah tutup. Berderau juga darah aku tapi aku just cakap maybe rumah depan kot diaorg main-main kat luar tapi anak aku cakap tak kan lah malam-malam orang nak main mama...Ah sudah pe benda pulak lah ni. Dalam 4-5 hari jugalah jadi sampailah aku tunjuk benda tu kat husband aku.

          Untuk pengetahuan rumah aku duduk ni ada sejarah juga. Hahaha kes ultraman. Nantilah aku cerita next time. Tapi just nak cakap, bukan kali pertama jadi cuma dah lama tak jadi, so aku taklah amik port sangat. Suatu hari, aku teringat nak tunjuk kat Tuan Ihsan sanggul tu. Bila aku buka je kotak dia tanya

"Beli from butik pengantin? Mak andam punya?"

          Mesti korang ingat tekaan beliau betul kan. Wrong! Hahaha ok sebenarnya sanggul tu memang guna untuk bersanding tapi bukanlah prelove dari butik pengantin atau mak andam. Ni aku tanya seller tu kalau dia tipu maka tipu jugalah aku. Tuan Ihsan dah rasa tak sedap hati. Oh ye lupa nak inform husband aku ni, ada la ikut kelas agama sorang ustaz di Kelantan so sejak kelas tu, dia boleh la rasa sikit-sikit kalau ada apa yang tak kena. Belum lah level nak mengubat tu. Beliau pesan simpan dulu benda tu jangan bagi anak main. Aku dah rasa tak sedap hati...

          Ok malam tu husband panggil Abang N.D aka jiran belakang aku. Abang N.D ni belajar tempat yang sama dengan husband aku, tapi dia dah senior so dah boleh tengok sikit-sikit. Aduh rupanya memang ada 'benda' kat sanggul tu. Patutlah pelik-pelik jadi dalam rumah. Diaorang cuba nak buang benda tu tapi tak dapat nak buang maybe belum level diaorang. Husband aku terniat nak bawa  benda tu jumpa ustaznya tapi memandangkan kelas beliau dlm 2-3 minggu akan datang, ko sanggup nak biarkan benda berpenunggu dalam rumah? Memang taklah. 

          Since diaorang tak boleh buang, last -last diaorang pagar je 'benda' tu supaya tak keluar dari sanggul tu, dan buang sanggul tu dalam sungai. Sungai mana aku tak pasti tapi kalau korang jumpa sanggul lintang dalam sungai, jangan ambil kayh. Sejak tu takde lah anak-anak aku dengar benda pelik-pelik tu dan aku pun dah tak nampak sangat kelibat-kelibat dalam rumah (tak nampak sangat tu...maksudnya aku masih rasa cuma tak banyak). Apo punya ayat da...Faham - faham lah ya. Nanti aku cerita pasal ni pula.

          So, apa ya agak-agaknya kat sanggul tu and sapa yang punya? Ok ada dua teori je. Satu memang mak andam punya. Maksudnya orang yang mengandam seller tu maybe ada memakai supaya bila dia mekap nampak cantik. Yang satu lagi, maybe bila sanggul tu dipakai, daun-daun tu bergeser dan menghasilkan satu bunyi tau macam besi nipis berlaga. Kalau dengar lama-lama macam asyik je. Orang tua-tua kata bunyi tu menarik perhatian makhluk halus. Wallahu'alam...

          

       
























No comments:

Post a Comment

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...