Monday 30 December 2013

Muhasabah diri

          Lagi beberapa hari je lagi kan nak masuk tahun baru 2014. Huhu... Tahun ni takde la happening sangat tapi ada la satu dua kejayaan yang berjaya dicapai. Chewah...Alhamdulillah tahun ni dapat promotion ke gred yang lebih tinggi. Dan Alhamdulillah tahun ni juga aku dikejutkan dengan berita unexpected pregnancy. Rezeki berganda-ganda.

          Biasa la kan, asal hujung tahun je, mula la start plan azam tahun baru. Antara azam-azam itu ialah :

1. Solat sebaik masuk waktu

2. Spend lebih masa untuk baca Al-Quran (sebelum ni ada la kot baca Yassin seminggu sekali je... 
             Huhu jahil sungguh aku)

3. Nak cuba berjimat sehingga 30 %. Beli barang perlu je

4. Nak lebih masak kat rumah (cuba dulu je sebab bila pregnant, asal petang je mula la lembik)

5. Nak disiplinkan tak nak sentuh duit saving (mesti simpan 10% from gaji untuk saving dan tak nak usik duit tu)

6. Tak mo guna credit card lagi (ada lagi 2 hari ni sebelum 2014 nak tenyeh cukup cukup). Nak settlekan hutang credit card dan nak potong terus bila dah settle. Target hujung tahun depan dah clear semua hutang credit card)

7. Tak mo shopping sangat. Cukup apa yang ada kot... Ni yang paling crucial

8. Nak lebihkan masa berkualiti untuk Sofia. Kesian sejak ada adik macam terabai sikit

          Banyak azam baru aku melibatkan pengurusan kewangan je. Aku ni boros sikit. Ya Allah. Serius la aku nak sangat buang penyakit aku ni. Insaf sekarang semua benda mahal. Tahun 2015 Sofia dah masuk darjah satu. Banyak tu nak dibelanjakan so kena start restucture balik perbelanjaan aku skang ni. Orang kata ukur baju di badan sendiri la kan...

          Kalau dulu dok hadap Secret Recipe seminggu 2 kali , pas ni maybe 2 minggu sekali je la p Secret Recipe. Kereta pun tak leh nak gerak 2 biji serentak. Pasni husband kena ler bangun lebih awal ya. Tak larat aku nak isi minyak kancil tu. Baru kancil, camno nak naik Lancer GT eh?

          Sebenarnya banyak benda la nak restructure balik. Aku harap aku mampu je la nak buat8 perkara yang aku tulis tu. Huhu. Istiqamah Maz...Istiqamah

No comments:

Post a Comment

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...