Wednesday 11 December 2013

Pening!!!

          Aku rasa bila sampai masanya, aku kena juga buat solat hajat kot... Walaupun ni cerita 2-3 tahun lagi, tapi aku rasa tak salah buat persiapan awal. Chewah...Adui. Sebenarnya aku takde mood plus tak larat nak buat kerja sebab sampai dari Perlis semalam pukul 6.30 petang. Dah la sepanjang masa kat Perlis tu, tiap-tiap hari berjalan. Ye la dah nama berjalan-jalan kan.

          Cer tengok ni :





         Tak nampak apa-apa? Ok Takpe...Cer fokus kat star rating tu. Lancer 3.5 star rating, Inspira 4.0 star rating. Yeah...Go Inspira. Kan dah confuse. Hari tu lagi kan, masa aku call Mitsubishi dealer, aku ada tanya pasal model GLS. Tapi dealer tu cakap model GLS tu dah dihentikan pengeluaran sebab bagi Proton (aku rasa la dia cakap macam ni). Tu la yang ditukarkan jadi Inspira tu. Haish...Goyah aku

          Aku tak kisah sangat la pasal jenama kan. Janji kereta. Lagipun kereta ni beli mahal-mahal memang reason untuk bergaya je la kot. Sebab the moment kau bawa keluar kereta tu, harga dia dah jatuh 10 %. Lain la rumah beli mahal pun puas hati sebab satu, kita nak duduk situ. Lagi satu, kalau nasib kita baik, Insya Allah harga hartanah naik so tak rugi nak invest banyak untuk rumah. Melainkan kalau kau mampu, tak salah pun nak beli rumah mahal dan kereta mahal. Sukati la. Aku tak mampu :)

          Performance Inspira lagi better daripada Lancer GT. Harga dah sah-sah la berbeza kan. Dengan harga Lancer 2nd-hand, aku dah boleh beli Inspira baru. Husband cakap memang kereta yang sama je cuma brand je lain. Aku plak mati-mati dah jatuh cinta dengan Lancer ni sejak aku tengok tahun 2008 dulu. Kalau tak beli rumah, memang aku dah sambar Lancer ni kut.

          Ok. Aku bandingkan antara brand new Mitsubishi Lancer 2.0 GT  dengan brand New Inspira 2.0 CVT Premium. Katakan la aku bayar downpayment 10% dan buat loan selama 9 tahun, dengan dua-dua interest rate 2.5%, aku kena bayar RM 1280 / month untuk Lancer dan  RM 924 / month untuk Inspira. Kalau aku buat loan selama 9 tahun, aku dah save (RM356  x 12 x 9 = RM 38,448). Huhu...Mana la tau duit ni la aku nak buat pergi haji (Insya Allah).

          Tak ke pening? Maklumla Lancer adalah cinta pertama aku selain Muhammad Ihsan. Inspira pun kereta yang sama je. Berbaloi ke nak bayar extra RM38,448 untuk jenama? Dah la star rating Inspira lebih 0.5 star. Haish...Confuse den...

* Susah-susah aku pakai Kancil ni je la sampai barai...
         

       


No comments:

Post a Comment

Supercube Drinks

            Hari tu saya diserang migraine. Sejak berumur ni, minum caffein terlebih sikit terus kena migraine. Alahai...Agaknya kena start ...